Saturday, April 11, 2015

Παράνομη μετανάστευση δια θαλάσσης με εμπορικά πλοία, του Ιωάννη Μιχαλέτου

Κύρια σημεία προσοχής σε σχέση με τη διακίνηση παράνομων μεταναστών στην Ελλάδα με εμπορικά πλοία.






Τα τελευταία έτη, υπάρχει ένα αυξανόμενα ρεύμα εισόδου παράνομων μεταναστών στη χώρα δια θαλάσσης με τη χρήση εμπορικών πλοίων που εξορμούν κυρίως από τη Τουρκία και την Αίγυπτο. Στη κατηγορία αυτή εμπίπτουν και μεγάλα ψαράδικα. Σε ορισμένες περιπτώσεις άνω των χιλίων μεταναστών μεταφέρονται με αυτή τη μέθοδο που χρησιμοποιείται πλέον από τους δουλέμπορους για να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας. Ασφαλώς οι κίνδυνοι για όσους επιβαίνουν σε αυτά τα πλοία είναι τεράστιοι και υπάρχουν ήδη αρκετές απώλειες.


Το παρακάτω συνοπτικό σημείωμα θα παρουσιάσει τα κύρια σημεία προσοχής-ρίσκου σε σχέση με εμπορικά πλοία που διατρέχουν τις Ελληνικές θάλασσες σε συνάρτηση με τη διακίνηση μεταναστών.






Πλοία που έχουν κατασκευαστεί προ του 1975

Πλοία μέχρι 5.000 τόνων

Πλοία που έχουν συχνές προσεγγίσεις την παρούσα περίοδο μεταξύ Μερσίνας-λιμένων Λιβύης, μεταξύ Δυτικών Βαλκανίων-Λιβύης, μεταξύ Αιγύπτου-Λιβύης-Τουρκίας,μεταξύ Συρίας-Τουρκίας και εν συνεχεία προς τα Δυτικά.


Λιμένες προσοχής για την εξακρίβωση υπόπτων πλοίων: Μερσίνα, Ντέρνα, Δαμιέτα, Βεγγάζη, Ταρτούς, Λατάκια, Δυρράχιο, Βυρηττός, λιμένες κατεχόμενης Κύπρου, Γιάλοβα, Τούζλα, Τρίπολη Λιβύης, Μιζράτα, Σμύρνη


Πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει αλλάξει σε τακτικά όνομα,διεύθυνση, στοιχεία επικοινωνίας, διευθυντικά στελέχη, νομικό σχήμα. Επίσης εδρεύει σε χώρες όπως Τουρκία, Συρία, λίβανος, Λιβύη, Αίγυπτος και κατά δεύτερο λόγο Ουκρανία,Μολδαβία, Αλβανία, Γεωργία.



Επιπροσθέτως πλοιοκτήτρια εταιρεία, τσάρτερινγκ και μπρόκερς έχουν κατά το παρελθόν εμπλακεί σε πάσης φύσεως λαθρεμπόρια.


Προσέτι ο νηογνώμονας του πλοίου προέρχεται από τους κάτωθι κατά κύριο λόγο: Βουλγαρικός, Αλβανικός, νησιά Κομόρος, Ουκρανίας, Συρίας, Παναμά 


Τα ύποπτα πλοία συχνά και για αδιευκρίνιστους λόγους κλείνουν το σύστημα εντοπισμού θέσης ή/και αλλάζουν το υποβληθέν δρομολόγιο τους χωρίς εμφανή αιτία. Επίσης πλοία προ του 1965 που έχουν για μακρύ χρονικό διάστημα κλείσει το σύστημα εντοπισμού τους,αλλά υπάρχει πληροφόρηση ότι κινούνται-αυτό ισχύσει ιδιαίτερα για μεγάλα ψαράδικα της Αιγύπτου.



Οι Πλοίαρχοι των εμπορικών είναι Σύροι, Αιγύπτιοι, Ουκρανοί, ενώ το πλοίο αλλάζει τακτικά όνομα και σημαία. Επίσης οι κάτωθι σημαίες ενέχουν επιπλέον "ρίσκο"

Βόρειας Κορέας, Καμπότζης, Τανζανίας, Σιέρα Λεόνε, Τογκό, Μολδαβίας, Άγιος Βικέντιος, Κιριμπάτι, Γεωργία, Παλάου. Ακόμα πλοία προ του 1975 που επισήμως χρησιμοποιούνται για μεταφορές ζώων στην Ανατολική Μεσόγειο και Ερυθρά θάλασσα με επίκεντρο Αιγυπτιακές εταιρείες.  


Πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι πλοία που είχαν προγραμματιστεί να διαλυθούν αλλά επανήλθαν σε υπηρεσία είναι ύποπτα όπως και πλοία προ του 1975 με σημαντικά τεχνικά προβλήματα που ήταν σε διαθεσιμότητα και επανήλθαν σε υπηρεσία από εταιρείες που μόλις δημιουργήθηκαν.



Σε γενικές γραμμές ένα "μάτριξ" των παραπάνω σημείων μπορεί να αποδώσει στοχοθετημένες λίστες πλοίων σε ότι αφορά τη παράνομη διακίνηση μεταναστών αλλά και σε άλλες λαθρεμπορικές δραστηριότητες όπως όπλα, ναρκωτικά. 



Η Ελλάδα πρόκειται να αντιμετωπίσει ένα άνευ προηγουμένου κύμα μεταναστών από τις αρχές Μαίου που δεν θα προέρχεται μόνο από το Ανατολικό Αιγαίο, αλλά και από τα Νότιο-Νότιο-Δυτικά με εκτιμώμενο αριθμό εισερχομένων, περί τα 1.000 άτομα ημερησίως. Εξυπακούεται ότι ο Λ.Σ. και το Π.Ν. πρέπει να τύχουν άμεσης αναβάθμισης και στήριξης όπως και ο γενικότερος μηχανισμός που θα κληθεί να αντιμετωπίσει αυτό το κύμα μετανάστευσης. 



Ο πόλεμος στην Υεμένη (ένα ακόμα επεισόδια στη ταραχώδη Μέση Ανατολή) έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη μετακίνηση Σομαλών από το Άντεν στο Πορτ Σουδάν με κατεύθυνση την Αίγυπτο και Λιβύη. Ταυτόχρονα εντείνεται το ρεύμα μεταναστών από το Σαχέλ στη Λιβύη, ενώ στη Τουρκία καραβάνια στη κυριολεξία Σύρων προωθούνται στην Ελλάδα.