Monday, August 1, 2011

Απάντηση στον κ.Άχμαντ Ελντίν, του Ανδρέα Μπανούτσου

Ο κ.Άχμαντ Ελντίν διαχειριστής της ιστοσελίδας islamforgreeks.org και Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελ Ραχμάν έσπευσε πανικόβλητος να ασκήσει κριτική(1) στο άρθρο μου “Ριζοσπαστικό Ισλάμ: Μύθος ή Πραγματικότητα;”(2) μόλις 24 ώρες μετά τη δημοσίευση του στην ιστοσελίδα του RIMSE. Προς τι αυτή η σπουδή; Δεν είναι σίγουρος ο κ.Ελντίν για την απόλυτη αλήθεια του κηρύγματος του και σπεύδει να απαντήσει σε έναν ημιμαθή όπως με χαρακτήρισε; Είμαι ευτυχής που εγώ είμαι ημιμαθής και ακόμα πιο ευτυχής που ο κ.Ελντίν κατέχει την απόλυτη εξ αποκαλύψεως αλήθεια που του δίδαξε το Κοράνι και η Σούννα του Προφήτη Μωάμεθ.
Ο κ. Ελντίν ξεκινάει την απάντησή του χρησιμοποιώντας τη φράση “Οι επικριτές του Ισλάμ”. Επαναλαμβάνω λοιπόν στον κ.Ελντίν σε περίπτωση που δεν κατανόησε τα γραφόμενά μου στο πρόσφατο άρθρο μου, ότι είμαι επικριτής των διαφόρων εκφάνσεων του ριζοσπαστικού Ισλάμ και όχι της Ισλαμικής θρησκείας, την οποία σέβομαι. Η θεωρία μου, που υποτίθεται ότι είναι λανθασμένη δεν είναι δική μου όπως επικαλείται ο κ.Ελντίν, αλλά πολλών Δυτικών αναλυτών σε θέματα Ισλάμ. Ο Daniel Pipes για παράδειγμα, ένας από τους πιο γνωστούς Ισλαμολόγους διεθνώς, θεωρεί ότι “το πρόβλημα για τη Δύση είναι το ριζοσπαστικό Ισλάμ και πως η λύση είναι το μετριοπαθές Ισλάμ”.(3)
Μια παρόμοια θέση εξέφρασα και εγώ στο άρθρο μου. Αλήθεια είναι αυτό μια ακραία και Ισλαμοφοβική άποψη για τον κ.Ελντίν; Αλήθεια γιατί καταρρέει όπως ισχυρίζεται ο κ.Ελντίν η ανάλυση μου, όταν αναλύω ότι ο Σαλαφισμός είναι ένα κίνημα διακριτό από το Πολιτικό Ισλάμ όπως αυτό αντιπροσωπεύεται από τη Μουσουλμανική Αδελφότητα, τη Hizb ut Tahrir και τη Jamaat i-Islami; Επειδή ο Σαλαφισμός εναντιώνεται( για τους δικούς του θεολογικούς και πολιτικούς λόγους) στους Ισλαμιστές των προαναφερόμενων οργανώσεων δεν σημαίνει ότι η ανάλυση μου καταρρέει, το αντίθετο μάλιστα καθίσταται περισσότερο αξιόπιστη γιατί καταδεικνύει τις πολλαπλές εκφάνσεις όχι μόνο του Ισλάμ, αλλά και του ίδιου του ριζοσπαστικού Ισλάμ. Σχετικά με το δήθεν μύθο περί Ουαχαμπισμού που αναφέρει ο κ.Ελντίν, εξήγησα στο πρόσφατο άρθρο μου πως έτσι αποκαλούν οι Δυτικοί αναλυτές και οι μη Σαλαφιστές Μουσουλμάνοι, τους Σαλαφιστές της Σαουδικής Αραβίας.
Ο κ. Ελντίν για τους δικούς του λόγους συνεχίζει να διαστρεβλώνει τα γραφόμενά μου και να παραπληροφορεί τους αναγνώστες της ιστοσελίδας του κατηγορώντας με ότι δήθεν στο άρθρο μου “Ριζοσπαστική διαδικτυακή Dawah στην Ελλάδα” (4) συνέδεσα το σωματείο Ελ Ραχμάν με την τρομοκρατία. Η κατηγορία αυτή είναι απολύτως ψευδής και συκοφαντική. Θα αναφέρω μόνο τα εξής για να τα κατανοήσει ο κ.Ελντίν. Η Dawah των Σαλαφιστών είναι ριζοσπαστική και όχι τρομοκρατική ( άλλο ριζοσπαστική, άλλο τρομοκρατική) γιατί θεωρεί ότι κατέχει δογματικά την απόλυτη αλήθεια και αρνείται τις θεμελιώδεις αξίες του Δυτικού πολιτισμού ( σεβασμός και ανοχή στη διαφορετικότητα, μη αποδοχή αυθεντιών και εξ αποκαλύψεως αλήθειες, διαχωρισμός θρησκείας και κράτους, δημοκρατία, κοσμική διακυβέρνηση κλπ) ενώ δεν παραλείπει να χαρακτηρίζει όλους τους μη Σαλαφιστές Μουσουλμάνους ως αιρετικούς. Με τα λόγια του ίδιου του κ.Ελντίν “Η Σαλαφία, η Ορθόδοξη Ισλαμική μεθοδολογία είναι αυτή που διαχωρίζει τον πιστό Ορθόδοξο Μουσουλμάνο από μια αίρεση όπως το Σουφισμό ή τον Σιιτισμό(και όχι μόνο).” Η δογματική και απόλυτη αυτή προσέγγιση των Σαλαφιστών είναι που υπονομεύει την ομαλή ενσωμάτωση των Μουσουλμάνων( εκείνων που την ακολουθούν) στις Δυτικές κοινωνίες ενώ τους ριζοσπαστικοποιεί( radicalize) σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να τους οδηγήσει ακόμα και στην υιοθέτηση τρομοκρατικών μεθόδων, όπως η εμπειρία από τα διάφορα μέτωπα της Τζιχάντ διεθνώς μας έχει δείξει.
Είναι τυχαίο άραγε ότι 15 από τους 19 τρομοκράτες που κτύπησαν τους δίδυμους πύργους και το Πεντάγωνο στις 11/09/2001 ήταν Σαλαφιστές-Τζιχαντιστές Σαουδάραβες (Ουαχαμπίτες); Εξήγησα στο πρόσφατο άρθρο μου πως μήτρα της εξτρεμιστικής ιδεολογίας της Αλ Κάιντα υπήρξε ο Ουαχαμπισμός. Επισήμανα επίσης πως αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως όλοι οι Σαλαφιστές καταλήγουν να γίνουν Τζιχαντιστές τρομοκράτες. Ανέφερα ακόμα ότι και αν αυτή η ριζοσπαστικοποίηση (radicalization) δεν οδηγήσει σε αυτό που ονομάζουμε βίαιο εξτρεμισμό ( violent extremism) σχεδόν σίγουρα οδηγεί στη μη ενσωμάτωση των Σαλαφιστών Μουσουλμάνων στις Δυτικές κοινωνίες. Η μη ενσωμάτωση των Σαλαφιστών Μουσουλμάνων και η φανατική τους προσήλωση στην “απόλυτη αλήθεια” του Ισλαμικού δόγματος (όπως αυτό ερμηνεύεται από τους Σαλαφιστές) αποτελεί μια δυνητική απειλή για τη “δημοκρατική τάξη” και τη κοινωνική συνοχή των κοινωνιών αυτών.
Ένα δεύτερο σημείο στο οποίο αναφέρθηκε ο κ.Ελντίν είναι η απορία του για τον λόγο που έγραψα το αρχικό μου άρθρο “Radical Dawah online in Greece” στην Αγγλική γλώσσα. Αναρωτιέται “για ποιον προορίζεται η ψευδοπληροφορία ότι είμαστε ριζοσπαστικοί;” Η απάντηση στον κ.Ελντίν είναι ότι τη διδακτορική μου διατριβή τη γράφω στα Αγγλικά και θεώρησα πιο πρακτικό να γράψω το άρθρο μου στην Αγγλική γλώσσα. Το άρθρο μου προορίζεται για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει (στην Ελλάδα και το εξωτερικό) για τις δραστηριότητες του ριζοσπαστικού Ισλάμ στην Ελλάδα τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Στη συνέχεια ο κ.Ελντίν αναφέρεται στην διαδικτυακή αντιπαράθεση που είχα με τον συνεργάτη του κ.Άμπου Γιάσερ ή Στέφανο Κεφοκέρη ή Stef Keris και ισχυρίζεται ότι τα λόγια μου είναι ανούσια και από πηγές αστήριχτα. Εγώ θα έλεγα ότι αυτό ας το αφήσει να το κρίνουν οι αναγνώστες μας. Αναφορικά με το λόγο που αρνήθηκα να κάνω δημόσιο διάλογο (αλήθεια ο διαδικτυακός διάλογος τι είναι; δημόσιος δεν είναι;) με τον κ.Άμπου Γιάσερ, εξήγησα στη τρίτη μου απάντηση (5) ότι δεν δέχομαι να κάνω διάλογο( πρόσωπο προς πρόσωπο) με έναν άνθρωπο ο οποίος υποτιμά και προσβάλλει το συνομιλητή του ( μου απευθυνόταν στον ενικό υποτιμητικά χωρίς καν να με γνωρίζει προσωπικά, ενώ δεν παρέλειψε να μου πει πως “ είμαι κατάλληλος για να φροντίζω γίδια”) και ο οποίος ψεύδεται ασύστολα σχετικά με το θέμα της αποστολής e-mail προς τον κ.Ελντίν το Σεπτέμβριο του 2010. (6)
Επί της ουσίας δεν αδιαφορώ εντελώς για την άλλη γνώμη(των Σαλαφιστών) όπως ισχυρίζεται ο κ.Ελντίν, αντίθετα με ενδιαφέρει πολύ, δεν είμαι όμως και υποχρεωμένος να την υιοθετήσω. Τώρα για τον αν υπάρχει Ένα ή “Πολλά” Ισλάμ αναπτύξαμε και οι δύο τα επιχειρήματά μας και παραθέσαμε τις πηγές μας με την αρθρογραφία μας. Ας αφήσουμε λοιπόν τους αναγνώστες ήσυχους να κρίνουν τα γραφόμενά μας. Μην υποτιμάτε τη νοημοσύνη τους κ.Ελντίν!
Τέλος όσον αφορά την πρόσκληση του κ.Ελντίν προς εμένα και το συνάδελφό μου κ.Ιωάννη Μιχαλέτο σε ένα δημόσιο και ανοιχτό διάλογο, ειλικρινά δεν καταλαβαίνω το νόημα ενός τέτοιου “διαλόγου”. Εγώ και ο κ.Μιχαλέτος είμαστε πολιτικοί επιστήμονες με ειδίκευση σε θέματα ασφάλειας και ο κ. Ελντίν έχει ειδικότητα σε θέματα Ισλαμικής θεολογίας. Εμείς δεν κρίνουμε το Ισλάμ από θεολογικής απόψεως. Εμάς μας ενδιαφέρει η φύση και οι δραστηριότητες του ριζοσπαστικού Ισλάμ ως πολιτικού και κοινωνικού φαινομένου και όχι ως θεολογικού. Επομένως κατά τη γνώμη μας δεν έχει νόημα ένας τέτοιος διάλογος. Σας ευχαριστούμε για τη πρόσκληση, αλλά δεν μπορούμε να τη κάνουμε αποδεκτή.
Πηγές
(1) http://islamforgreeks.org/2011/07/27/radical-islam-refutation/
(2) http://rimse.gr/?p=320
(3) http://www.nationalreview.com/articles/272804/norway-s-terrorism-context-daniel-pipes?page=2
(4) http://rimse.gr/?p=212
(5) http://rimse.gr/?p=313
(6) Ibid